Keresőoptimalizálás professzionális szinten, SEO tudástár és információk weboldal készítéshez, webáruház tervezéshez és weblap íráshoz. Bemutatjuk a legmodernebb műszaki megoldásokat, legkiforrottabb technikákat, amik tartósan és megbízhatóan megállják a helyüket.
Működik-e még a keresőoptimalizálás, mint elsődleges stratégia? Ez talán az év egyik legfontosabb kérdése seo témában. Ha most ezt olvassa, a válasz: Igen! Az internet évente meghatványozza önmagát, újabb és újabb weboldalak, webáruházak jelennek meg nap mint nap. Ez a túlzsúfoltság eredményezi azt a hatást, hogy térdig gázolunk a "jobbnál-jobb" ajánlatokban, egy problémára több tíz, akár száz megoldás is előkerül egyetlen keresésre. Ebben a digitális zajban kell eligazodnia a felhasználóknak, ami valljuk be, nem könnyű feladat. A keresőoptimalizálás itt lép be a történetbe. Az ezzel kapcsolatos irányelveket alapul véve állítottuk össze ezt a cikket, törekedtünk a legfrissebb információkat a bevált gyakorlatokkal ötvözve létrehozni egy átfogó bemutatót.
A Google keresések alapvetően két féle találatot adnak; Az organikus, másnéven a nem fizetett és a PPC alapú (Pay Per Click) vagyis a fizetett megjelenéseket. A pénzért megjelenő találatok éves szinten komoly forgalmat biztosítanak mind a hirdetőknek, mind a megjelenési platform üzemeltetőinek. Az organikus találati lista első helyezeteiről ugyanez elmondható, igaz, némi különbséggel. Ez az apró differencia a kölcsönös hasznosság fogalmával kiegészülve válik egyértelművé, ugyanis jogosan felmerülhet egy kérdés: szükség van-e organikus találatokra? A válasz természetesen: Igen!
A Google pályafutásának elején azzal vált korunk egyik legnagyobb Tech cégévé, hogy az elsők közt térképezte fel az internet világát, és tette kereshetővé a tartalmakat. Ez a funkció napjainkban is látványosan jelen van, bár a modern internet világában úgy tűnhet, egyre kevésbé elérhető bekerülni oda. Ennek egyfelől a megszaporodott online tartalmak, másfelől a jól optimalizált oldalak is okot szolgáltatnak. Akkor van-e létjogosultsága a keresőoptimalizálásnak? Van bizony, nem is kevés! Ahhoz hogy megértsük miért, először a rangsorolás okait és miértjeit kell megértenünk.
A keresőmotorok rangsorolási tényezőinek ismeretében komoly előre lepések érhetők el a helyezést illetően, bár érdemes mindig szem előtt tartani, hogy a rendszer kiismerése nem pótolja az érdemi munkát. A seo komoly és nehéz feladat, odafigyelést, igényességet és kitartást igényel. A különböző területek témáinak összegyűjtése és kifejtése olyan kutatómunka, ami csak hosszútávon térül meg. Azt is fontos megérteni, hogy a más oldalakról össze ollózott tartalom nem minősül önálló értéknek, sok esetben még a plágium is felmerülhet, annak következményeivel.
Érdemes tehát az adott témát annak szakembereivel konzultálva felvázlatolni, kidolgozni és megírni, a lehetőségekhez mérten olyan perspektívából vizsgálva, amire még nem volt példa az adott szakmában. Ennek nem csak keresőoptimalizálás szempontjából van jelentősége, az ügyfél élményt is komoly mértékben növeli, ha olyan tartalomra bukkan, ami újszerűen hat a rengeteg önismétlő weblap közt. Ezzel számottevően csökkenthető a visszafordulási arány értéke, növeli az oldal értékét és nagyobb eséllyel juttatja azt organikus linkekhez, megosztások formájában.
Napjainkban a legfontosabb rangsorolási tényező a tartalom minősége. Ez nem csak a weboldal hosszára, sőt sokkal inkább az érdemi tartalmára vonatkozik. Egy megfelelően körül járt téma szándékán kívül is tartalmazza a szükséges kereső kifejezéseket, és érinti a megfelelő pontokat, erőltetés vagy kulcsszótömés nélkül. Ennek pedig komoly jelentősége van, hiszen a Google kereső fejlődése lehetővé tette a túloptimalizálás felismerését, illetve az értelmező képesség miatt, az úgy nevezett Black Hat SEO trükkök is visszaszorulnak. Röviden: A legjobb keresőoptimalizálás alapja a kiváló lényegi tartalom.
A célközönség számára legjobb tartalom előállításához szükséges a keresési szándék és a megfejtendő szituáció és a megoldások ismerete. Ezek hiányában a fejlett keresőmotorokat figyelembe véve, már nem igazán lehet jól optimalizálni. Fontos tehát ezekkel tisztában lenni, így a meglévő információk alapján könnyű a célközönség számára egyedi és releváns tartalmat előállítani. A megfelelő anyagok előkészítése, a képek összeállítása, és a jól elkészített vázlatok szintén nagy segítséget nyújthatnak a keresőoptimalizálás kivitelezése során.
A szövegezés tekintetében a tömör és olvasmányos írásmód a legmegfelelőbb. A bonyolult összetett mondatok, a szakzsargon, és a kulcsszóhalmozás is nehezen olvashatóvá teszik a szöveget. Ennek nemcsak az olvasás nehézsége lesz a következmény, a modern keresőbotok az emberhez hasonló olvasási szokásaik miatt lepontozzák és hátrébb sorolják a tartalmat. Egy jól megírt webszövegnek nem szépirodalmi magasságokba kell emelkednie és nem is egy lexikon tudásával kell versenyeznie, a szükséges információkkal kell ellátnia a kereső embereket, a legérthetőbben és olvasmányosan.
A megfelelő kulcsszavak elhelyezése létfontosságú a szövegben, hogy a keresőmotorok megfelelően tudják értelmezni azt. A legjobb ha egy adott téma legfontosabb kifejezéseit és azok rokonértelmű szavait használjuk a szöveg megalkotásakor. Ugyanakkor a ló túl oldalára sem szabad átesni, a kulcsszótömés az egyik legősibb de a Google fejlődése miatt a leginkább észrevett és büntetett technika. A jó weboldal szövegezés a természetességben rejlik, a túlzásba vitt kulcsszóhasználat árt az olvashatóságának. Érdemes tehát mindig az olvasó szemszögéből vizsgálni a tartalom-előállítási stratégia (CopyWriting) kivitelezését.
A már említett vázlatpontok alkalmazása hathatós segítséget nyújthat a megfelelő weboldal tartalom struktúra elkészítésében is. A témához tartozó csoportosított elemek fontosságának rangsorolásával a tartalom felbontható kisebb elemekre, témakörökre. Ezeket akár, a megfelelő kulcsszavak használatával alkalmazhatjuk címek és alcímekként. A címsorok egyfelől tagolt és könnyen értelmezhető vizualitást adnak az oldalnak, emellett a kivonatolt olvasást is nagyban megkönnyítik. A megfelelően strukturált honlapok jobb élményt biztosítanak az olvasónak.
A képek elhelyezése fontos része a weboldal készítésnek, szemléltetési, esztétikai és praktika szempontból egyaránt. Legyen szó infó grafikáról, prezentációs fotóról, vagy csak egy témához kapcsolódó fényképről, minden ami hozzáad a narratívához, vagy könnyebben érthetővé teszi a tartalmat, az növeli a weboldal értékét, és javítja a helyezést a SERP-ekben ("Search Engine Results Page" rövidítése, magyarul a keresőmotor találati oldalát jelenti). A Google kifinomult algoritmusai és fejlett képértelmező szoftverei ennek megfelelően pontozzák és rangsorolják a honlapot, ezért a kép optimalizálás is szerves része a keresőoptimalizálás munkálatainak.
A keresőmotorok fejlesztői és használói közt van egy hallgatólagos megállapodás: tartalom akkor jó, ha informatív és hasznos. A Google mérnökei komoly figyelmet fordítanak a felhasználói élmény tanulmányozására, a viselkedésük elemzésére. Egy találati lista megjelenése után, az ott történtek hosszú távon befolyásolhatják a rangsorolást. Ha egy oldal felkerül az első helyre, de a felhasználók valamilyen oknál fogva rendszeresen nem látogatják, a fejlett algoritmusok ezt előbb utóbb visszasorolással, átrendezéssel honorálják. Ennek oka a legjobb felhasználói élmény és a leghasznosabb, legrelevánsabb tartalom igényének kielégítése.
A valódi külső hivatkozások, szakmai nevükön az organikus linkek segítenek a Google kereső számára az oldal bizalmi rangsorolásában. Ez mögött leegyszerűsítve egy PageRank nevű érték áll, ami egy összesített pontszám átlagos érétke és azt mutatja meg, mennyi értékes oldalon található meg az adott oldal. Mostanra az ezért felelő algoritmus is sokat fejlődött, ezért nem csak azt veszi figyelembe, hogy az adott link milyen környezetben és kontextusban szerepel, de vizsgálja és pontozza a téma relevanciája szempontjából is. Ez természetesen a régen népszerű linkparkok visszaszorulását sőt, büntetését jelenti.
A keresés feltételezett célja komoly hatást fejt ki a megjelenő rangsorra. Ez már évek óta zajló folyamat, a Google már régóta nem a céltalan kulcsszóvadászatban látja a kiszolgálás jövőjét. Egy egyszerű példával szemléltethető a viselkedés. Keressen rá arra a szóra hogy Pizza. A feltételezett szándék, hogy vagy pizzát szeretne készíteni, vagy azt megrendelni. Amíg ezt eldönti, a találati oldal infó kártyán, úgy nevezett tudáspanelen bemutatja a példa étel történetét, tápérték adatait, ízléses képekkel szemléltet. A keresési szándék tehát egy algoritmus által előre kimért és meghatározott adathalmaz alapján befolyásolja a megjelenő tartalmak rangsorát.
A domain és a weboldal relevanciája a lekérdezés tartalmában igen fontos szempont, hiszen a keresőmotorok a tartalom kiértékelése után a kivonatokból dolgoznak, és egy-egy ilyen úgynevezett index állomány jól megmutatja a teljes anyag szakmaiságát és megbízhatóságát. Ebből következik, hogy a nagyobb relevancia jobb helyezést ér az adott témában. Ezt az irányelvet a Google is megerősíti ebben a cikkében, ahol többek közt a tartalmi relevancia fontosságára, és az embereknek segítséget nyújtó, hasznos és informatív tartalom készítésére ösztönzi a seo kivitelezőit.
A releváns tartalomkészítés alapja a téma megfelelő körbejárása, széleskörű átvilágítása. Szövegírásnál, képek készítésénél de még a címadásnál is fontos a körültekintés és a mérlegelés. Számos nagy kiterjedésű témáról készült kivonatok buknak el azon, hogy nem sikerül az eszenciáját megfogni, a legfontosabb és legrelevánsabb elemeit kiemelni és kifejteni. Az ezt a hibát elkerülni szándékozók számára nyújt megoldást, ha a keresőoptimalizálást megelőzően alapos kutatómunkával és részletes vázlatokkal készülnek fel az anyag összeállítására.
Vegyük példának most a jelenlegi oldalt. Elkészülésének alapját képezte, az a több mint 10 éves szakértelem, amit seo során tanultunk és alkalmaztunk. Ez azonban egy ekkora téma feldolgozásához korán sem elégséges, hiszen számos olyan problémát, megoldást és módszert lelhetünk föl, amivel még nem is találkoztunk munkánk során. A Google ebben az esetben egy kiváló irányadó eszköz, anyanyelvi, és fordítójának köszönhetően idegen nyelvű oldalak tömkelegét nyújtja át tanulmányozásra.
A kulcsszó kutatás a példánál maradva egyszerűnek tűnhet. Bizonyosszempontból valóban az. Esetünkben összesen 2 fő kulcsszóval kell dolgoznunk: a keresőoptimalizálás és a seo. Ez a látszat, mint oly sokszor, igen megtévesztő, mert a keresőmotorok, különösen a Google, ettől sokkal többet vár el. Bár az irányelvek szerint, a fő kulcsszavak használata erősen ajánlott, a tartalom minőségét nem ez alapján méri. A témához kapcsolódóan számtalan olyan jelentéktelennek tűnő kifejezés tartozik, amik jelenléte alapján beazonosítható egy tartalom minősége, relevanciája és értéke.
A helyes téma választás kiemelt fontosságú, egy teljes rangsorolás eredménye múlhat rajta. Hogy mekkora a jelentősége, azt magunk is megtapasztalhatjuk, mikor egy konkrét kérdést intézünk a keresőhöz. A Google fejlődésével túlnőtt már egy közönséges kulcsszó kategorizáló algoritmuson, egy adott lekérdezéskor a számunkra leg relevánsabb javaslatokat teszi. Röviden: tematizálja a kérdést. Ez mára megszokott, akár a javasolt keresések, akár a jól összeállított találatok listáját nézzük. A kereső tudja, az adott téma mely alegységének ismeretére van szükségünk.
A begyűjtött információk, vázlatok és konzultációk alapján megkezdhető a kidolgozása és a nagybetűs keresőoptimalizálás. Bár elsőre úgy tűnhet, ez két külön út, valójában az a legjobb ha kéz a kézben járnak. A régi idők nagy filozófiája, a "keresőnek csinálunk weboldalt" mára nem több egy porosodó hibás elképzelésnél. Az irányelvek alapján azt a következtetést kell levonnunk, hogy a legjobb keresők a felhasználónak szánt legjobb tartalmakat keresik és priorizálják. Ennek egyenesági következménye hogy a minőségi tartalom készítés, a keresőoptimalizálás egyik alappillére.
Az érdemi tartalmi vázlat kiváló támpontot ad a munka elvégzéséhez. Ha megfelelően íródott, a releváns kulcsszavak már szerepelnek pontokba rendezve, az egyes rétegekhez címsorként hozzáadható, ezzel megfelelően felépítve a szerkezetet. A címezést követően a begyűjtött adatok alapján, a szövegírás sokkal könnyebb és gördülékenyebb, ha a meglévő keretek közt készül el. A kész szövegezés átolvasása, lektorálása, helyesírási hibáinka javítása fontos része a Copywriting-nak, az igényes olvasnivaló leköti a figyelmet és marasztalja a látogatót.
Függően attól, hogy milyen keretrendszert vagy egyedi kódot használunk, a kész tartalom meta elemekkel és linkekkel, hivatkozási pontokkal egészíthető ki. ennek nagy jelentőssége van az oldalon való navigálásban, és segíti a keresőmotorok felismerő és elemző munkáját.
A kulcsszavak esetében a seo kiemelt fontosságú, mind relevancia, mind pedig átláthatóság szempontjából. Bár számos tanulmány és maga a Google is azt kommunikálja, hogy a mindent felölelő részletes és velős tartalom mostanra legalább annyira, vagy még fontosabb is mint a kulcsszavak megfelelő helyen, ennek ellenére semmiképpen nem elhanyagolható rangsorolási tényező. Mint a legtöbb esetben az arany középút itt is a két véglet közt található, hiszen a kellő részletesség magával hozza a tartalmi követelményeket, ezáltal a természetes kulcsszó sűrűséget. A megfelelő cím adás és oldal elnevezés csak segít a keresőmotoroknak eligazodni az oldalon, megfelelően kiértékelni és indexelni a keresőoptimalizált tartalmunkat.
Ehhez nélkülözhetetlen a megfelelően használt cím sorok, más néven H tag-ek használata. Ezek nem csak látványos elemei az oldalnak, tagolják a szöveget, de komoly hatást fejtenek ki keresőoptimalizálás szempontjából is, hiszen könnyen és gyorsan olvashatóvá teszik a szövegezést.
A helyes TITLE-tag használathoz pár szabályt kell szem előtt tartanuk, jelentősége ugyanakkor jóval több, mint gondolnánk. Első sorban a keresőmotorok, többek közt a Google is, ezt jeleníti meg kattintható link formájában a SERP-ek közt. Az első benyomás tehát már az előtt eldől, hogy járt volna a felhasználó az oldalon. Ebből kifolyólag célszerű a leginkább célközönséghez szóló, azt megszólító szövegezéssel megírni. A legjobb praktikák kapcsán a Semrush olvasmányos cikke komoly segítséget nyújthat az angolul tudóknak.
Általánosan elmondható hogy a releváns kulcsszavak alkalmazása sokat segít a kiindulásnál, hogy a legjobb címet megtaláljuk az aloldalnak. A kevés karakterszám miatt komoly figyelmet kell fordítani a rövid tömör összefoglalásra, sokszor egy-egy szó tökéletesen leírja a teljes tartalmat, máskor pedig komoly keresgélés után sem egyszerűsíthető le kellőképpen. Szintén fontos, hogy az egyes aloldalak ne használják ugyanazt a címet, mert az összezavarhatja a keresőt, akár spamként is érzékelheti, ami büntetést von maga után.
A címsorok használatának egyszerű és követhető szabályrendszere van, a Google irányelvek szerint. A legmagasabb H-tagek azaz a H1 címek jelölik a fő témákat, még a magasabb sorszámúak építik fel az alárendelt tartalmi bontást. A cím sorok számozása H1-H6-ig terjed. A H1 az oldal, vagy az adott téma főcímét jelöli, a H2 ennek alcímeit. A H3 az egyes H2 témáinak alcímeit jelöli, és így tovább H6-ig. Fontos, hogy a megfelelő léptetés meglegyen, egy H2-nek például nem lehet közvetlenül H4 alcíme, szükség van a közbeiktatott H3-ra is.
Fontos megjegyezni, hogy a címsorok nem használhatók kiemelésre, még ha méretük, betűtípusuk és vastagságuk miatt eltérnek is a szövegtől. Erre a célra külön CSS osztályt kell létre hozni. Bár csábító lehet a címek ez irányú használata a struktúra szétesését és követhetetlenségét eredményezi, ezért kerülendő.
A halmozott kulcsszavak használata szintén kerülendő, az ez irányú alkalmazásuk spamnek minősülhet, és komoly büntetéssel járhat.
A Google és más keresőszolgáltatók is azt javasolják, hogy a fájlok elnevezése legyen rövid, tömör, de leíró jellegű. Ennek pontos jelentése és értelmezése a való életben több féle képpen is értelmezhető. Keresőoptimalizálás szempontjából a tartalom relevanciája az elsődleges, így a képek elnevezését is ehhez kell igazítani. A kulcsszó használat ebben az esetben is indokolt, de a halmozás és a céltalan alkalmazása ebben az esetben is büntetési tétellé válhat. Ez igaz a képekre, HTML fájlokra, videókra és minden olyan URL-re, ami az oldal részeként értelmezhető.
Az elnevezés alapjául tehát először is meg kell vizsgálni az adott fájl tematikáját. Képek esetén ez aránylag könnyű: Mit látunk a képen és hogyan kapcsolódik az oldal tartalmához. Ha a második kérdésre nem tudjuk megadni a választ, érdemes felülvizsgálni a fénykép szerepét a weboldalon, hiszen ha nem tudjuk szervesen hozzákötni, az a gyakorlatban irrelevanciát jelent. Fontos tehát szem előtt tartani, hogy a valós tartalmi relevancia magával hozza a helyes elnevezést: file-nev-keresooptimalizalas-fhd.webp
A HTML, könyvtár vagy URL elnevezéseknél talán jóval kevesebb alkalommal kell ezt a szűrést elvégeznünk, hiszen az oldal tematikája optimális esetben pár szóval leírható. Ebben az esetben is törekedni kell a tömör cím adásra. A megfelelő kulcsszavak használata mellett röviden leírható az érintett téma, amit behatóan körbejár az ott található összeállítás.
A meta-tagek nem feltétlenül láthatók a felhasználók számára, de fontos szerepet játszanak a seoban (Keresőoptimalizálás). Ezek a HTML forráskódjában található szöveges elemek segítenek a keresőmotoroknak megérteni az oldal tartalmát és összefüggéseit. A SERP-ekben (Search Engine Result Pages) ugyanakkor kiemelt fontosságú szerepet kaptak, hiszen egy oldal leírása a "description" tag-ben található. A megírásuk is ennek figyelembevételével történik, hiszen azontúl, hogy a keresők értelmezésre és tájékozódásra használják, a leendő ügyfelek első benyomására is komoly hatást gyakorolnak.
A meta-tegek esetén végzett seo közben, szem előtt kell tartani a követelményeket. Tartalmazniuk kell a legfontosabb kulcsszavakat, formátumuk tömör és leíró, hosszuk rövid legyen, feleljenek meg a Google irányelveinek.
Title: Ez a meta-tag jelenik meg a SERP-ekben az oldal címeként. Fontos, hogy tömör és leíró legyen, és tartalmazza a legfontosabb kulcsszavakat.
Description: Ez a meta-tag jelenik meg a SERP-ekben az oldal leírásaként. Fontos, hogy rövid és informatív legyen, és ösztönözze a felhasználókat a kattintásra.
Robots: Ez a meta-tag utasítja a keresőmotorokat, hogy indexeljék-e az oldalt.
A weboldal tartalmi struktúrája és belső linkjei szintén komoly rangsorolási tényezők, hiszen a megfelelően összeállított, elnevezett és horgonyszövegekkel ellátott oldal könnyen használható az olvasóknak, ezáltal a kiértékelést követően a keresőmotorok is pozitív elbírálásban részesítik, ha a tartalmi relevancia is megfelelő. A belső hivatkozások ezen kívül abban is segítenek, hogy a nagy méretű alapos tartalomban történő eligazodás könnyebben és gyorsabban menjen. Röviden: A logikus és hierarchikus tartalom struktúra a seo helyes iránya.
A horgonyszövegek és belső kattintható linkek továbbá segítik a tartalom struktúrájának megértését mind az olvasók, mind a keresőmotorok számára, ezért kiemelt fontosságú a megfelelő hivatkozási pontokkal ellátni a tartalmat. Szintén nagy jelentőséggel bír a tényleges ID szövege, vagyis az url-ben megjelenő szövegrészlet a # után. Külső linkként való használata már akkor képet adhat a felhasználónak, mielőtt rákattintana. Ez azt jelenti, hogy a kereső barát url tulajdonképpen felhasználó barát is.
Egyedi megfogalmazású, nem összekeverhető horgonyszövegek
A helyes horgonyszöveg használata kiemelt fontosságú a keresőoptimalizálás szempontjából. Egyfelől oda kell figyelni a kulcsszavak túlzott használatának kerülésére, mert a keresők spamként (keyword stuffing) kezelhetik, valamint arra, hogy a megfelelő helyre mutatva, pontosan írja le pár szóban annak tartalmi jelentését, egyértelmű és félreérthetetlen linkként, mással nem összekeverhető módon kell megfogalmazni.
Komoly hibának számít a túl hosszúra húzott, töltelékszavakkal feltöltött horgonyszövegek alkalmazása. Ennek a témának például ez a horgonyszövege: #helyes-horgonyszoveg-hasznalat-a-keresooptimalizalasban-1-0-6-0. Ez a link közvetlenül erre a szövegdobozra mutat, és célzottan a címre reflektálva lett létrehozva. Az URL mögé beírva kipróbálható, hogyan is működik pontosan az oldalon belüli hivatkozás.
Az Alapvető webes vitals-mutatók vagy másnéven Core Web Vitals a felhasználói élményen alapul ez alapján befolyásolja a keresők találati rangsorát. Ez 3 alapvető mérés eredményét veszi alapul, nevezetesen: LCP; a Largest Contentful Paint - Legnagyobb Vizuális Tartalomválasz, az INP; Interaction to Next Paint - Interakció a Következő kirajzoláshoz és CLS; Cumulative Layout Shift - Elrendezés Összmozgása. Ez a három érték adja meg a weboldal úgymond használhatóságát, ügyfél élményét.
Ezen mérőszámok vizsgálatára a Google biztosít egy PageSpeed Insights nevű eszközt, ami két fő mérési pontra bontva mutatja meg a felhasználók által tapasztalt, és az eszköz által mért sebesség adatokat. A felgyorsult világunkban az oldal sebessége sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint azt gondolnánk. A többszörösen telített piacon a felhasználó átlagosan két másodperc töltés után automatikusan visszafordul, lép a következő találatra. Ebből következik, hogy a feladat az ezen időtartományon belüli tartalom szolgáltatás, a visszafordulási arány javítása, az oldalt elhagyók számának jelentős csökkentése.
A Core Web Vitals mutatók fontossága jelentősen megnőtt tehát a sebességorientált világban, és ez közvetlen hatással van az oldal sikerességére, seo szempontjából kiemelkedő, így komoly üzleti előnyökre tehet szert, ha az értékeket a megfelelő határon belül tartja. A weboldallal sebességoptimalizálása nem nagy ördöngösség és nem is fekete mágia, egyszerűen meg kell érteni, mitől lasú vagy gyors egy honlap. A PageSpeed Insights erre kiemelkedően jó megoldást biztosít, a legnagyobb hibáktól a szinte jelentéktelen részletekig elemzi és listázza ki a problémákat, közérthető formában.
A leggyakoribb hibák azonban még ennek az eszköznek a használata nélkül is könnyen észrevehetők. A következő példák az általunk tapasztalt leggyakrabban előforduló problémákat és azok megoldásait mutatja be.
A Google 2020 szeptemberében bevezette a Mobil First Index irányelvét, ami egyértelműen meghatározta a weboldalak fejlődésének irányát és jövőjét. Hogy mit is jelent ez pontosan, és mivel járt annak idején azt a Google algoritmus változások cikkünkben részletesen kifejtjük, most bőven elég annyit figyelembe venni, hogy a túlnyomó részt mobillal böngészett interneten ez volt a logikus és szükségszerű lépés. Ennek hatására azonban a webdesign alapelvek és elvárások végérvényesen megváltoztak, ugyanakkor ezt a látszat módosítást nem föltétlenül követték le a teljes működésben. Többek közt ennek következményében kerültek felsorolásra az alábbi hibák:
Talán a leggyakrabban elkövetett hiba a képek esetén, a nem megfelelő méretezés. Ez elsősorban a már fent említett változások igényeinek pontatlan, vagy semmilyen lekövetése. Az asztali gépek megjelenítője kezdetben 4-3 később 16-9 képaránnyal dolgozott, a webdesign kialakítása is ennek kiaknázására történt meg. Ebbe a képek méretezése és elrendezése is szervesen beletartozott, és tartozik a mai napig. A weblapok mobilbaráttá alakulása következtében ezek az elemek átrendeződtek, sokszor látszatra át is méreteződtek.
A kulcsszó a látszat! A valóságban a legtöbb ilyen átméreteződés ugyanis csak a böngésző által végrehajtott méret módosítás, a valóságban a linkelt képek pont akkorák maradtak, mint amit a jelentősen nagyobb, szélesebb képarányra optimalizáltak. A könnyebb megértést segítve íme egy példa: Az asztali felbontás általában 1920X1080 pixel. Egy széltől szélig érő fotó azonos képaránnyal így szintén ezt a felbontást örökli meg. Ha ezt most egy az egyben átemeljük egy Mobil kijelzőre, aminek az arányai rendre fordítottak, vagyis 9-16, a böngésző felbontás pedig a könnyű olvashatóság miatt 360-450 pixel szélességben dolgozik. A példa képünk tehát a mobilon 360 pixel szélesen (retina display esetén 620px) jelenik meg, ugyanakkor a valós felbontás amit le kell tölteni, ennek a sokszorosa. Ez több kép esetén iszonyatos sávszélesség pazarlás, ezzel együtt oldal betöltődést lassító hatása kimondottan káros.
Az érdemi javítása ezeknek a problémáknak, a képek megfelelő méretezése. Ahhoz hogy a reszponzív dizájn (responsive design: a megjelenítőhöz alkalmazkodó kinézet) érdemben működjön, külön érdemes asztali, tablet és mobil verziójú képeket készíteni, ezeket az SRCset szabványának megfelelően elhelyezni az oldalon.
Mielőtt érdemben kifejtjük miért is okoz komoly problémákat, először is tisztázni kell, mi az a javasript és mi a rendeltetése. Az említett nyelv alapvetően a honlapok interaktivitásának javítására, fejlesztésére jött létre, a gyakorlatban űrlapok elküldésére, dinamikus átrendezésre és számos más területen is alkalmazzák. Ezen az oldalon például a képek nagyobb megjelenítésére alkalmazzuk, de jelen lehetne a Google analitics részeként is. Jogosan merülhet fel a kérdés, ha ennyire elterjedt és hasznos, mi a baj vele? A választ a célokban és a mértékben kell keresni.
A javascript használata indokolt esetben nem csak elfogadott, de sokszor nélkülözhetetlen is. Ugyanakkor, ha a lehetőség fennáll a kiváltására, az tulajdonképpen kötelesség is egyben. A javasript végrehajtása ugyanis komoly rendszererőforrásokat vesz igénybe, minél több van belőle, annál többet használ. Korunk egyik nagy technológiai problémája, hogy amit egy két soros css kódal (cascading Style sheet: html formázó stílusfájl) meg lehet oldani, azt 60-80 sor javasript alkalmazásával tesszük meg. Miért? Mert ez a megszokott!
Sajnos a modern keretrendszerek elterjedésével együtt jártak bizonyos rosszul alkalmazott műszaki megoldások is. Az új fejlesztések, másolatok, reprodukciós kísérletek pedig sokszor ezeket vették alapul, sikerük, eltejedtségük, felhasználó táboruk miatt. Ez pedig óriási hiba, és a Core Web Vitals mutatók fontosságának növekedésével, ennek hátránya egyre inkább előtérbe kerül. További komoly hátrányokat okoz, hogy a céltalan alkalmazásához társul a több különálló fájl belinkelése, ami lassítja az oldal betöltődését.
Megoldás lehet a meglővő javasript felülvizsgálata, refaktorálása és ha lehetőség nyílik rá, a teljes kiváltása. Amennyiben ez nem lehetséges, mert a keretrendszer szerves részét képezi, érdemes lehet megfontolni annak elhagyását, és egy olyan műszaki megoldásokkal operáló webszoftvert választani, ami megfelel a kor kihívásainak és követelményeinek.
Növeli az indokolatlan adatforgalmat szintén a kód okán
Nehezíti a böngésző számára a vizuális összeszerelést
Átláthatatlanná teszi a keresőmotorok számára az oldalt
A szaporodó szakmai kifejezések tengerében egy újabb csepp a DOM fogalma. Jelentése: Document Object Model (Dokumentum Objektum Modell), ami a weboldal felépítési struktúráját hivatott leírni. Alkotóelemei a csomópontok, elemek, attribútumok és szöveges csomópontok. Ezek együttes száma adja meg a DOM méretét, a struktúra összetettsége pedig a mélységét. A túlzásba vitt csoportosítás lassítja a betöltődési időt, a böngésző feleslegesen használ erőforrásokat az oldal megjelenítésére, renderelésére.
Az optimális DOM felépülés a tartalom igényeihez igazodva kerül megtervezésre, mindenképpen kerülendő a céltalan halmozása, indokolatlan csoportosítása. Ezzel párhuzamosan csak említés szinten térnénk ki a szöveg-kód arány máig vitatott fogalmára és létjogosultságára, ami bár széleskörben nem elfogadott, de az indokolatlanul meghízott kódolású weboldalakra gyakorolt hatása már a Core Web Vitals kapcsán erőteljesen érzékelhető. Összegezve; az optimális weboldal készítésnél a tartalomhoz és a kulcsszavakhoz hasonlóan, a honlap struktúra is organikusan kell, hogy kialakuljon.
A túlzott javascript használat mellett a másik jellemzően túlzásba vitt külső elem használata a stílusfájlokhoz, név szerint a CSS-hez köthető. A CSS azaz a Cascading Style Sheet feladata az egyszerű HTML kódot vizuálisan megnyerővé, széppé és moderné tenni. Mindezt logikailag tömbösítve, a redundanciát kivédve teszi. Optimális esetben legalább is így van. A Valóságban azonban ezt is rendre túlhasználják, mindezt teszik úgy, hogy a honlapok a minimál design jegyében készülnek, fehér alapon fekete betűkkel, kevés képpel és szemléltetéssel.
Joggal feltételezhető, hogy a minimal design kivitelezésénél, kimondottan kevés és kisméretű stílusfájlt kell használni, hiszen alig van mit vizuálisan testre szabni. A szomorú valóság ennek szervesen ellenkezője, ennek oka pedig a modern keretrendszerek felépítésében keresendő. Nevezetesen egy beépülőkön (plugin) alapúló webszoftverhez minden kiegészítő hozza magával a saját függelékeit. Ez természetesen sok-sok javascriptet és CSS-t jelent.
Példának okáért a wordpress esetében, három e-commerce (online kereskedelmi, webshop) plugin ugyanarra a gombra 3 különböző stílus hivatkozást is alkalmaz, egyiket felülírva a másikat. ez pedig pont háromszor annyi letöltendő adat, mint ami indokolt lenne. arról nem is beszélve, hogy miután különböző beépülőkről van szó, amik rendre nem egymásra épülnek, a CSS fájlok beépítését nem összesítve, hanem elemenként linkelve oldják meg, kompatibilitási okok miatt. Ez pedig tovább rontja a helyzetet a Core Web Vitals és a seo szempontjából is.
A tartalom naprakészen tartása alapvetően nem csak a keresőoptimalizálás céljából fontos feladat. Az elavult információk, megcáfolt feltételezések, esetleg megszűnt hivatkozások mind csökkentik egy weboldal minőségi besorolását. Ez persze nem azt jelenti, hogy bármilyen témát napi szinten több alkalommal módosítani kell. A legtöbb esetben maga a tematika határozza meg a frissítés és változtatások igényét, hiszen ha a leírtak tényszerűen nem változtak, kiegészíteni sem lehet új információval, akkor az továbbra is releváns és értékes.
A Google algoritmus frissítések következtében már nem csak azt vizsgálja, mi a keltezési és a módosítás dátuma, érdemben értelmezi az új indexeket és összeveti azt a régiekkel. A múltban még működő technika volt egyszerűen átdátumozni a pár éves cikket, és máris naprakésznek számított. Ez már nem csak hogy nem működik, de sok esetben már érzékelhető a káros hatása, helyezés visszaesésként.
Egy jól felépített oldal alapvetően jól teljesít, ha a követelményeknek eleget tett. Azonban ez nem ad okot a semmittevésre. Ha egy téma az idő múlásával fejlődik, bővül, egyre több és hasznosabb információk oszthatók meg róla, érdemes ezt saját tartalmi szinten is lekövetni. Sokan esnek abba a hibába, hogy a professzionális seo után egyszerűen leülnek, és élvezik a gyümölcsét. A szakmai fejlődés azonban nem vár senkire. Egy fejlődő téma újra és újra felülvizsgálata kimondottan hasznos, releváns adatokat adhat meglévő anyaggokhoz.
A technológia változásával a műszaki követelmények is változnak, érdemes tehát követni az új kor szellemét, és kiaknázni a lehetőségeit. A keresőoptimalizálás csak az elmúlt 5 évben olyan változásokon ment át, ami alapjaiban felforgatta a megszokott tényeket, bevett gyakorlatokat. Az ezzel kapcsolatos, hasznos weboldal frissítések mindig pozitív irányba mozdítják el a mutatót, különösen akkor, ha előtte igen elmaradott műszaki megoldások kerülnek lecserélésre.
Bizonyos tartalmak egyszerűen az idő múlásával érvényüket vesztik, vagy jelentéstartalmuk megváltozik. Egy példával élve: 2006-ban a Pluto, a naprendszerünk 9. bolygója átminősítés áldozata lett, törpebolygóvá amortizálódott. Ezek után, 2008-ban olyan cikket olvasni, ahol bolygóként értekeznek róla, enyhén szólva elavult információ. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a cikket meg kell semmisíteni. Korán sem. Egyszerűen át kell szövegezni abba az irányba, hogy "régen így gondoltuk, tanultuk", majd kiegészíteni a releváns korszerű adatokkal.
A kártékony frissítések leggyakoribb formája seo szempontjából a köznyelvben fekete mágiaként, vagy Black Hat Keresőoptimalizálás-ként is ismert. Ezek azok a megoldások, amik régen rövidtávon működtek, de hosszútávon szépen lassan kikoptak a forgalomból, többek közt a Google kifinomult algoritmusai miatt. Az ilyen megtévesztési célú feltöltések elsősorban a keresőmotorok eltérítésére szolgált, elsődleges célja az érdemi webfejlesztési munka megspórolása volt. Ami külön tragikussá teszi, hogy sokszor a weboldal tulajdonosok nem is tudták, az általuk megbízott "szakember" milyen ördögi praktikákat alkalmazott, és mit kockáztatott ügyfele kontójára.
Másik jellemzően kártékony frissítés, ha rontunk az előzőleg jól működő, vagy sebességet produkáló weboldalunkon. Ez rendszerint összefüggésben van a webmotor váltással, új keretrendszer telepítésével, esetleg frissítésével. Sok "szakember" próbálja meggyőzni ügyfeleit a váltásról, és sokszor ez akár indokolt is lehet, de szintén számos esetben többet árt mint használ. Mindig érdemes tehát mérlegelni, hogy mit ad fel az ember, és mire tér át, akár a sebességmérő és Seo vizsgáló eszközök segítségével is kiszűrhető a kártékony malőr.
A releváns tartalom eltávolítása tulajdonképpen nem von maga után büntetést, mint az előző két eset, mégis negatív hatással lehet a keresési eredményeinkre. Hogy miért? Mert abból veszünk el, amiért az adott pozíciót annak idején megszereztük. Az érdemi tartalom csökkenése pedig bizony csökkenti az oldal értékét. Ebből következik, hogy alaposan meg kell válogatni egy-egy szanálás alkalmával, mi marad és mi megy, illetve mérlegelni a már fentebb említett átfogalmazás, és időrendi elrendezés módostásának lehetőségét.
A keresőoptimalizálás feladatai alapvetően 3 önálló részre bontható: A Technikai; Az oldal szerkezete és elemei, az On-Page; a tartalmi elemek és kulcsszavak és az Off-Page; a külső hivatkozások és említések. Ezek közül érdemben az első kettővel tudunk kiemelten foglalkozni, míg a harmadik alapvetően magától fejlődik, ha jól végeztük el a munkát. Miért csak az első kettővel? Mert optimális esetben a minőségi tartalmat szolgáltató, gyors weboldal olyan segítséget nyújt a témájában, ami hamar hivatkozási alappá, megosztási faktorrá válik. A Google OFF-Site SEO irányelveinek pedig ez felel meg a legjobban. Bár a weboldal népszerűsítése kimondottan ajánlott, a leghatékonyabb eredményt mégis a természetes és értékalapú hivatkozások és idézések adják.
A technikai seo alapjában véve nem bonyolult, ha ismerjük az elvárásokat, bevált gyakorlatokat. Egy weboldal kívánt szerkezete alapvetően nem bonyolult, átlátható és értelmezhető, tematikus. A keresőmotorok egy oldal feltérképezésekor a fellelhető útvonalakon, úgynevezett URL-eken közlekednek. Ha ezek szemantikailag rendben vannak, a Google már az előtt képet kaphat a lényegi tartalomról, mielőtt megnyitná a tényleges hivatkozást. Ez szintén igaz a képek elnevezésére, aláírására, a könyvtárakra, de sokszor a doamainre is.
Az On-Page és az Off-Page SEO egymást kiegészítő technikák. A tartalom minősége és a technikai optimalizálás (On-Page SEO) elengedhetetlen az Off-Page SEO sikeréhez. Minél jobb a weboldal tartalma és felhasználói élménye, annál valószínűbb, hogy más webhelyek szívesen hivatkoznak majd rá.
A technikai SEO a keresőoptimalizálás egy ágazata, amely a weboldal technikai felépítésére összpontosít. Célja, hogy a weboldal könnyebben bejárható, indexelhető és rangsorolható legyen a keresőmotorok számára.
Az On-Page SEO a keresőoptimalizálás azon része, amely kifejezetten a weboldal tartalmára és technikai felépítésére fókuszál. Célja, hogy a weboldal tartalma minél relevánsabb és keresőbarátabb legyen a felhasználók és a keresőmotorok számára egyaránt. Az On-Page SEO fontos része a weboldal teljes keresőoptimalizálási stratégiájának.
Az Off-Page SEO a keresőoptimalizálás azon része, amely kifejezetten a weboldalán kívüli tevékenységekre összpontosít. Célja a weboldal tekintélyének és megbízhatóságának növelése a külső linkek és a webes jelenlét erősítése által. Ezáltal befolyásolja a weboldal pozícióját a keresőmotorok találati oldalain (SERP).
Fontos megjegyezni, hogy a sikeres Off-Page SEO stratégiához minőségi linkekre van szükség. Kerülje a linkvásárlást vagy a fekete kalapos SEO technikákat, amelyek a keresőmotorok büntetését vonhatják maguk után.
Ez az Off-Page SEO egyik legfontosabb eleme. A cél olyan webhelyekről bejövő linkek megszerzése, amelyek relevánsak a weboldal témájához, és magas a hitelességük. A minőségi linkek növelik a weboldal tekintélyét a keresőmotorok szemében.
Aktív legyen a közösségi médiában, ossza meg tartalmait, és vegyen részt a beszélgetésekben. Minél több megosztást és interakciót generál a tartalommal, annál nagyobb lesz a weboldal láthatósága és potenciálisan nőhet a bejövő link lehetősége is.
Írjon vendégposztokat más webhelyekre, amelyek a célközönségét szolgálják ki. Ez nagyszerű módja annak, hogy új közönséghez jusson el, és értékes linkeket szerezzen a weboldalára.
Figyelje az online meg említéseit, és kezelje a hírnevét. Reagáljon az értékelésekre, és kezelje a negatív visszajelzéseket. A pozitív online hírnév növelheti a weboldal megbízhatóságát a keresőmotorok szemében.
Az olyan online említések megszerzése, amelyek nem feltétlenül tartalmaznak linkeket a webhelyéhez, szintén értékes lehet. Ez azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy a webhely ismert és megbízható forrás az iparágban.
Vegyen részt az iparághoz kapcsolódó online közösségekben, fórumokon és csoportokban. Oszd meg szakértelmét, és válaszoljon a kérdésekre. Ez nagyszerű módja annak, hogy növelje a weboldal láthatóságát és tekintélyét.
Social media marketing
Aktív legyen a közösségi médiában, ossza meg tartalmait, és vegyen részt a beszélgetésekben. Minél több megosztást és interakciót generál a tartalommal, annál nagyobb lesz a weboldal láthatósága és potenciálisan nőhet a bejövő link lehetősége is.